CardAccess toegangscontrole    Veiligheid in kaart

  • CardAccess

    Uw toegang tot de toekomst

Check in at work

Eind augustus 2016 is de ontwikkelende bouwer VORM Bouw B.V. in samenwerking met ARAS een pilot op de bouwplaats gestart aan de Martinus Nijhofflaan in Delft. Het doel van deze pilot is een centraal medewerkersbestand te creëren door de toegangscontrole op een efficiënte wijze te koppelen. Deze manier van registreren bespaart tijd, maakt alle betrokken partijen bewust van veiligheid op de bouwplaats en zorgt voor een optimaal overzicht van de meegegeven data per werknemer.

Van een papieren map op één locatie naar een digitaal systeem gekoppeld aan alle locaties
Bij een bouwproject zijn ruw- tot afbouw medewerkers van veel verschillende bedrijven betrokken. Voor de veiligheid is het van groot belang dat men de juiste uitrusting draagt en in het bezit is van de juiste papieren, zoals een VCA of hijsbewijs.

 Dit is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgevers, maar ook een verplichting vanuit de overheid. Voor een ontwikkelde bouwer als VORM die aan het de top van het project staat, is het belangrijk een registratie van aanwezig personeel te hebben zodat de wet- en regelgeving betrouwbaar kan worden nageleefd. Voorheen werden alle identiteitsbewijzen gekopieerd, gegevens genoteerd en verzameld in een map. Met de ingebruikneming van het nieuwe systeem wordt alle benodigde data digitaal opgeslagen. Zo blijven gegevens beter en betrouwbaarder bewaakt en zijn ze ook bruikbaar voor andere projecten van VORM. Daarnaast bouw je een digitaal dossier op voor bijvoorbeeld controlerende instanties.

Besparing van tijd en mankracht
Van dit nieuwe systeem kan al gebruik gemaakt worden nog vóór een nieuwe werknemer de bouwplaats betreedt. Het is namelijk mogelijk om werknemers (digitaal) vooraf aan te laten melden door de desbetreffende partner, inclusief certificaten, persoonsgegevens, notities, etc. De partner kan deze gegevens zelf ook inzien, zo heeft men toegang tot de data van de eigen aangemelde werknemers.

 Als een werknemer vooraf is aangemeld, kan bij aankomst op de bouwplaats al gelijk een persoonsgebonden toegangspas worden geprint, inclusief alle benodigde gegevens. Met deze pas krijgt de werknemer, indien alle data klopt, toegang tot de bouw. Voor de locatie Delft wordt gebruik gemaakt van een WiFi gekoppelde tourniquet en looppoort, zodat ook de plaatsing hiervan flexibel kan worden ingezet. De data gaat vervolgens draadloos en versleuteld naar de nabijgelegen keet waar het systeem alle verleende (en geweigerde) toegangen registreert. De overkoepelende software geeft verschillende overzichten weer van de werknemers welke op andere projecten van VORM weer worden gebruikt.

Moeiteloos mee naar het volgend project
Als een medewerker eenmaal in het systeem staat en een persoonsgebonden toegangspas heeft kan dezelfde pas worden gebruikt voor de toegang van een ander project van VORM. Voor dit project dient de werknemer alleen nog te worden geactiveerd. Mocht er bij een ander project bijvoorbeeld snel een goede installateur nodig zijn, dan kan men vanuit de software eenvoudig zien welke installateur nog de juiste PBM’s in bezit heeft en of de benodigde papieren nog geldig zijn. Het pasje is al gemaakt, dus VORM hoeft deze enkel nog actief te maken voor het volgend project.

Waarom VORM kiest voor ARAS
Na een strenge selectieprocedure heeft VORM uiteindelijk voor de combinatie CardAccess toegangscontrole, Xenon54 planningsoftware en de Magicard kaartprinter gekozen. Dit is vooral gebaseerd op betrouwbaarheid, beheersbaarheid en integratiemogelijkheden. In België lopen al soortgelijke projecten met de Construbadge waarbij de regelgeving vanuit de overheid een stuk strenger verloopt. “We zochten naar een systeem waarbij we een centraal medewerkersbestand konden creëren, gemakkelijk beheerd kan worden en waar we de juiste data kunnen meegeven aan de werknemers”, aldus Tonnie Reijm van VORM. “Daarnaast zal het systeem ons enorm gaan helpen bij de bewustwording over veiligheid bij de medewerkers van onze partners en bij onze eigen medewerkers”.

Bewezen basis

  • Gebruiksvriendelijk
  • Betrouwbaar
  • Flexibel
  • Hoge veiligheid
  • 10 jaar garantie

CardAccess is het meest betrouwbare systeem in uw pand.
CardAccess blijft ook bij honderden deuren razendsnel, ondersteunt de veiligste kaart- en lezerformaten, is onverwoestbaar en koppelt eenvoudig met bijvoorbeeld inbraak-, video-, bezoekersregistratie en CRM systemen.

garantiecardaccess collage

Laatste nieuws

Toegangscontrolepaneel voor één deur
Toegangscontrolepaneel voor één deur

Het CardAccess programma is uitgebreid met een hypermodern toegangscontrolepaneel, dat geschikt is voor één deur met twee lezers (in en uit) die gevoed kunnen worden via Power over Ethernet (PoE). De uniVerse wordt geleverd in een metalen behuizing met ruimte voor een optionele voeding en accu.

Het nieuwe paneel heeft standaard PoE waardoor geen aparte voeding benodigd is. Optioneel kan in de behuizing een voeding worden ingebouwd van 230/12Vdc. Indien de uniVerse (artikelnaam: P2100) via PoE wordt gevoed, is er 12V, 500 mA beschikbaar voor een deuropener. Met ingebouwde voeding is dat 1,1 Ampere met tevens een acculader voor een 7Ah accu.

Autonoom
Voor de bediening zijn er twee aansluitingen voor lezers (binnen en buiten). Verder zijn er twee relaisuitgangen en vier bewaakte ingangen voor bijvoorbeeld deurcontacten of by-pass-drukkers.
De uniVerse kan volledig autonoom functioneren en heeft daarvoor een eigen klok/kalender, instelbaar geheugen voor onder andere 20.000 tot 200.000 kaarten, 1.000 tot 10.000  transacties en 30.000 toegangsgroepen. Het apparaat werkt met alle typen (Wiegand) lezers zoals Mifare DESFire EV1/EV2, Proximity, 2Crypt, biometrie en kentekenlezers. Via een buslijn kunnen veertien P2100 uniVers panelen achter één netwerkaansluiting hangen. Bij busconfiguratie dienen alle units afzonderlijk van een voeding te worden voorzien. Om de volledige functionaliteit van het paneel te kunnen benutten beveelt ARAS de nieuwe CardAccess4000 software aan.

Toegangssytemen kunnen meer dan alleen toegang verlenen
Toegangssytemen kunnen meer dan alleen toegang verlenen

Een toegangssysteem zorgt er in de meeste gevallen alleen voor dat geautoriseerde personen binnen kunnen. Maar er kan nog veel meer. Jean-Paul van Daelen van CardAccess zet een paar toepassingen op een rij.

Deurstandsignalering

Wat heb je aan een toegangssysteem als mensen een prullenbak tegen de deur zetten om te zorgen dat hij dichtvalt? En wie signaleert of een deur ook weer in het slot valt? Met deurstandsignalering zie je welke deuren open en gesloten zijn. De software ondersteunt deurstandsignalering al. Vaak hoef je alleen maar een extra magneetcontact te plaatsen op de deur om daadwerkelijk in het systeem te kunnen zien of de deur open of dicht is.

Het is ook belangrijk om vast te stellen of er werkelijk iemand door de deur gaat nadat een pas aan de lezer is aangeboden. Zo wordt de aanwezigheidsstatus van de persoon pas daadwerkelijk gewijzigd als hij door de deur is gelopen. Een groot voordeel van een magneetcontact op de deur is dat deze na het ontgrendelen ook direct weer wordt vergrendeld en niet pas na bijvoorbeeld  twintig seconden. Bij toepassing van magneetcontacten wordt de stand van de deur gecontroleerd en spreken we van een toegangscontrolesysteem in plaats van een toegangssysteem.

Parkeren

Wat voor deuren geldt, geldt ook voor parkeerterreinen. Iemand kan een kaartje trekken of een kaart aanbieden, maar rijdt hij ook echt naar binnen? Een detectielus verschaft daar zekerheid over. De detectielus achter de slagboom detecteert of je daadwerkelijk bent doorgereden. Dan pas wordt de teller van het terrein met één verhoogd.

Ex-werknemers de toegang ontzeggen

Het komt nogal eens voor dat oud-medewerkers nog lange tijd in het systeem blijven staan. Door het toegangssysteem te koppelen aan bijvoorbeeld het HRM-systeem voorkom je dat. Ook is het dan makkelijker om de rechten centraal te beheren. In- en uitdiensttredingen worden dan volledig geautomatiseerd verwerkt in het toegangssysteem.

Bezoekers professioneel ontvangen

Het kan bijzonder efficiënt zijn om de bezoekersregistratie te koppelen met het toegangssysteem. Zo kan een vooraf geregistreerde bezoeker aan de hand van zijn kenteken of toegestuurde QR-code alvast binnen worden gelaten bij de slagboom. Hij kan zich aanmelden bij een bezoekerszuil waarna de persoon die hij bezoekt een berichtje krijgt om hem op te halen. En dat allemaal zonder losse rondslingerende blaadjes met persoonlijke gegevens erop. Het voldoet dus helemaal aan de AVG-wetgeving.

Dynamische plattegronden

Ook handig zijn dynamische plattegronden. Daarmee zie je in één oogopslag welke deuren geopend of gesloten zijn, waar incidenten plaatsvinden en hoe die met camera’s in beeld zijn te brengen.

Strippenkaart

Met strippenkaarten verleen je iemand een bepaald aantal keer toegang. Handig voor bezoekers en aannemers, maar ook voor medewerkers die bijvoorbeeld maar incidenteel de parkeergarage mogen gebruiken.

Dynamische zone blokkering

In onderzoekscentra, laboratoria en cleanrooms onder andere in de zorg gelden strenge normen.  Medewerkers mogen bijvoorbeeld niet zomaar alle vertrekken betreden nadat ze in een bepaalde ruimte zijn geweest. In dit geval is Dynamische Zone Blokkering handig. Het systeem houdt precies bij hoe lang en waar personen zijn geweest, om zonder gevaar voor vervuiling of besmetting te kunnen worden toegelaten in een andere zone.

4 ogen principe

In ruimtes waar nooit iemand afzonderlijk naar binnen mag, kan het 4-ogen principe worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan een datacentrum waar je zonder toezicht geen werkzaamheden mag verrichten. Of aan een bankkluis.

Alleen nadat twee geautoriseerde personen hun pas aanbieden gaat de deur open. Om te voorkomen dat  niet één persoon met twee pasjes naar binnen gaat  kan men biometrische lezers toepassen.

Hetzelfde principe is ook te gebruiken als een bedrijf de parkeergarage alleen openstelt voor carpoolers. Wie carpoolt, zit altijd met meerdere personen in de auto dus er zijn dan minimaal twee pasjes nodig om de slagboom te openen.

Meerdere huurders

Multi site multi tenant-gebouwen worden door meerdere huurders gebruikt. Dit vraagt om een andere vorm van toegangscontrole dan een gewoon kantoorgebouw van één organisatie. Het heeft de voorkeur om één systeem voor toegangsbeveiliging te gebruiken. Iedere huurder kan via een webinterface de eigen deuren en medewerkers beheren alsof ze een eigen toegangssysteem hebben.

Systemen voor toegangscontrole kunnen vaak veel breder ingezet worden dan mensen denken. Welke van bovenstaande opties is een aanvulling voor jouw systeem?

 

Installateur in de spotlight
Installateur in de spotlight

We werken nauw samen met erkende installateurs. Zij plaatsen de CardAccess hardware en zorgen dat de eindklant het moeiteloos kan gebruiken. Wij kijken graag met ze mee. Deze keer vertelt Marius Lei, directer van Klik Security hoe zijn week eruit ziet.    

Marius Lei van Klik Security 

Elke dag om 8 uur ...

...komen de jongens op de zaak. Eerst lopen we de planning door en dan gaan zij op pad. Ik laat dan nog even de hond uit, een groot voordeel van kantoor aan huis.

Samen met mijn compagnon ben ik Klik Security gestart in 2003. We installeren beveiligingssystemen bij particulieren en bedrijven. Afhankelijk van de klantvraag bekijken we welk product het beste past. Op het gebied van toegangscontrole is dat vaak CardAccess, een stabiel product dat modulair is opgebouwd. 

De eindgebruiker is zich eigenlijk niet bewust van toegangscontrolesystemen, maar er zit een hele wereld achter. Als een klant zich bewust is van het systeem, is het niet goed. Vaak werkt het dan niet naar behoren. Maar over CardAccess zijn klanten altijd tevreden.

Met de hond...

… ben ik al gauw een uur aan het lopen. Daarna doe ik de administratie en werk mails weg. En ik maak werkbonnen, offertes en facturen. Uit dat laatste haal ik natuurlijk voldoening, net als uit een goede klantrelaties. 

Bij CardAccess staan klantrelaties ook hoog in het vaandel. Ze kennen ons. We hebben goed contact. Wat typisch CardAccess is? Ze spelen goed in op vragen vanuit de markt. Als ik met een vraag kom, hebben zij die vaak al eerder gehad en hebben ze ook al een oplossing voorhanden. Of ze gaan er meteen mee aan de slag. 

Er zitten daar een paar mensen die er al lang werken en hun klanten, de installateurs, kennen. Als ik bel met een vraag, komen we er gegarandeerd uit. Wij hebben de helpdesk niet meer nodig, maar schakelen direct met bijvoorbeeld Jean Paul. 

Bij een klant van ons draaide CardAccess tien jaar probleemloos. Pas toen de klant een ander softwarepakket aanschafte, moest dat van CardAccess ook geupdate worden.

‘s Middag... 

...ga ik vaak op pad naar klanten, ga even bij de jongens langs of doe een oplevering samen met een monteur. We leggen het geïnstalleerde systeem dan uit aan de klant. 

CardAccess is echt toegangscontrole en als klanten er een module bij willen dan kan dat vaak. Zo is er een koppeling mogelijk met bezoekersregistratie. Sinds de invoering van AVG mogen er bijvoorbeeld geen intekenlijsten voor bezoekers meer bij de receptie liggen. Met CardAccess bezoekersregistratie melden bezoekers zich aan op een iPad en krijgen vervolgens een persoonlijk pasje.

Een groot voordeel is dat CardAccess niet met licenties werkt zoals veel andere toegangssystemen. Bij een klant van ons draaide CardAccess tien jaar probleemloos. Pas toen de klant een ander softwarepakket aanschafte, moest dat van CardAccess ook geupdate worden.

Als de werkdag erop zit...

...ben ik al thuis. Het mooiste aan mijn werk vind ik de leuke klantenkring. En het feit dat ik als ondernemer mijn eigen agenda kan bepalen. Vaak zit ik ‘s avonds nog te werken, ik heb er echt plezier in!